Geschiedenis Playstation

Sony bracht zijn eerste Playstation uit in 1995 op de Europese markt. Oorspronkelijk zouden Sony en Nintendo samen een spelcomputer uitbrengen maar dit ging niet door dus besloot Sony zelf op de markt te komen.Nintendo was toen een van de grootste spelers in de gamesbranche SEGA zat er ook bij maar was lang niet zo groot. Toen Playstation op de markt kwam werd er al gelijk succes geboekt. In de eerste verkoopweekend werden er al ruim 100.000 exemplaren verkocht terwijl gaming toen nog in zijn kinderschoenen stond. Uiteindelijk zijn er meer dan 100 miljoen Playstation 1 verkocht over de hele wereld.

Tijden de 32/64-bitstijdperk heeft de Playstation lang gedomineerd in de computerspellen branche bezaten een marktaandeel van ruim 70% dit kwam mede doordat hun spelletjes makkelijk was te kopiëren. In 2006 is Sony gestopt met de productie van playstation 1.

In 2000 werd de opvolger gelanceerd namelijk de Playstation 2. Ze hebben hier verder gekeken dan alleen de game mogelijkheden. Je kon namelijk met deze Playstation ook DVD-films bekijken, muziek-cd’s luisteren en internetten. Wat in die tijd vrij ongewoon was. Je zag dat Playstation 2 steeds meer onder de televisie in de huiskamer werd gebruikt. Ze waren ook zo slim om de spelletjes van Playstation 1 hierop af te kunnen spelen. De concurrenten liepen in deze periode erg achter. De nieuwste versie van Nitendo(Gamecube) en Mircosoft (Xbox) kwamen pas 2 jaar later op de markt in 2002. De playstation 2 had al een enorme voorsprong opgebouwd met een groot aantal merktrouwe klanten.

Handheld gaming
Nintendo was wel marktleider bij de handheld-gaming met hun gameboy. Sony wilde hier ook marktleider van worden en kwam met de Playstation Portable. Helaas was Nintendo hier veel beter in en hadden al jaren vele vaste klanten.

Playstation 3
Sony ging voor de Playstation 3 samenwerken met IBM, Toshiba en Nvidia om op een geheel nieuw niveau games te leveren. Playstation 3 werd een alleskunner.

Playstation 4
In 2013 kwam de nieuwe Playstation 4 uit. Er zaten weer enkele belangrijke aanpassingen Sony deed afstand van de Cell-architectuur, Sony koost voor een x86-architectuur. Dit is een breed platform dat regelmatig wordt gebruikt in pc’s. De reden voor deze keuze is dat het voor ontwikkelaars op deze manier veel makkelijker wordt om spellen te maken. Hierdoor kan een grotere groep ontwikkelaars de stap nemen om PS4-spellen te gaan ontwikkelen, zowel kleine als grote bedrijven.Behalve de beste computers had PS 4 spellen ontwikkelend die erg succesvol waren denk maar aan Gran Turismo, Metal Gear Solid en de meest belangrijke game Gran Theft Auto.